keskiviikko 31. lokakuuta 2018

Pohdintaa Facebookin Q3:een liittyen

Eilen illalla pörssin sulkeuduttua Facebook (NASDAQ:FB) julkaisi kolmannen kvartaalin tuloksensa. Sijoittajat, jotka eivät katso nenäänsä pidemmälle, tuntuivat olleen siihen hieman pettyneitä eivätkä luvut toki olleetkaan entisen mukaisilla tasoilla, tahi erityisen innostavia jos vaan vertailee puhtaasti kasvuprosentteja vertailukausiin. Jos oli yritykseen ja sen tilanteeseen perehtynyt, niin oikeastaan minkään esille tulleen asian ei olisi pitänyt olla yllätys. Käydään tässä läpi muutamia omasta mielestäni mielenkiintoisimpia pointteja ja keskitytään siis kerrottuihin asioihin ja tulevaisuuden näkemyksiin varsinaisen numeraalidatan sijaan.

"Last quarter, for the first time, we also shared the number of people who use at least one of our apps each month. We believe this is a better way to measure our community over time because so many people use more than one of our apps. There are now more than 2.6 billion people using Facebook, WhatsApp, Instagram or Messenger each month, up from around 2.5 billion last quarter. But now, on average, more than 2 billion people use at least one of our services every day."
Mark Zuckerberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

Aika moni sijoittaja odottaa, että tulevaisuudessa Facebook alkaisi entistä tarkemmin raportoimaan eri alustojen käyttäjämääristä sekä myös jossain vaiheessa niiden tuotoista (ARPU). Saa nähdä toteutuuko tämä, mutta ainakin informointipolitiikka on menossa oikeaan suuntaan, kun ei puhuta pelkästään Facebookista itsestään enää. Kyynisempi toki sanoisi, että kun suurimman alustan käyttäjämäärän kasvu hidastuu (tai uhkaa jopa kääntyä laskuun), niin sitä yritetään peitellä tällä yhdistelytaktiikalla. Ehkä näin, ehkä ei. Facebookiin nyt sijoittavan olisi pitänyt tämä tiedostaa jo aikaa sitten jos kotiläksyt oli tehty, koska käyttäjämäärää ei voi loputtomasti kasvattaa ja jossain vaiheessa kasvun rajat tulevat vastaan. Tässä kohtaa kehityksen elinkaarta siirrytään sitten tekemään olemassa olevilla palveluilla enemmän rahaa eli päästään tuohon lyhenteeseen ARPU eli average revenue per user. Toki kaiken tämän toteuttaminen reaalimaailmassa on huomattavasti haasteellisempaa, kuin sen sanominen ääneen tai kirjoittaminen paperille.

"Our roadmap focuses on continuing to make WhatsApp and Messenger even simpler, faster and adding basic utility features like payments."
Mark Zuckerberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

"On the business side of messaging, our first step has been to enable people to connect with businesses organically in ways they find useful, and then the second step is to give businesses additional paid tools to increase those interactions. We're well into step one at this point, with more than 3 million accounts on WhatsApp Business. We'll begin step two with a couple of products, paid messaging and ads in Stories."
Mark Zuckerberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

"Building on the strength of ads and Instagram Stories, we rolled out ads in Facebook Stories in Q3 and announced plans to introduce ads in WhatsApp Status next year."
Sheryl Sandberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

"On Messenger, over 10 billion messages are sent between people and businesses every month."
Sheryl Sandberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

"In August, we launched the WhatsApp Business API to help larger companies send useful information such as boarding passes or delivery confirmations."
Sheryl Sandberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

Mielenkiintoista tulee olemaan se, miten Facebook näissä suunnitelmiissaan onnistuu. Ottavatko yritykset palvelut ja mahdollisuudet käyttöönsä ja innostuvatko käyttäjät niistä? Jos tässä onnistutaan edes jossain määrin (jollain aikavälillä) ja päästään edes himpun verran sille tasolle, jolla WeChat (OTC:TCEHY) on Kiinassa mobilisoinut palvelun kuin palvelun puhelimeen, niin ollaan hyvällä tiellä. Potentiaaliahan tässä on vaikka kuinka paljon, mutta toteutushan sen viime kädessä ratkaisee. Palveluiden pitää olla toimivia ja mainostamisen osalta se ei taas saa olla liian häiritsevää tai vaikuttaa negatiivisesti itse sovelluksen käyttöön. Joka tapauksessa me vanhat parrat - kuten allekirjoittanut - pitää tietokonetta vielä tuttuna kaverina, jolla laskut maksetaan, tekstit kirjoitetaan, pankkiasiat hoidetaan, tavarat tilataan ja pelit pelataan. Nuorisolle sen sijaan puhelin (tai maksimissaan mobiiliyhteydellä varustettu tabletti) on jo korvannut tarpeen tietokoneeseen varmasti aika pitkälti.

"Another challenge is that we're earlier in developing our ads products for Stories, so we don't make as much money from them yet as we do from feed ads. We're following our normal playbook here of building out the best consumer products first and focusing on succeeding there before ramping up ads."
Mark Zuckerberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

"Marketplace is now used by 800 million people and is emerging as one of the most popular places to buy vehicles online. On jobs, our new tool has helped people find more than 1 million jobs. On fundraisers, in the last year we've helped people raise more than $300 million for charities on their birthdays alone. And I'm looking forward to rolling out dating across the world soon too."
Mark Zuckerberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

Parempi rakentaa ja kasvattaa palveluita ensin rauhassa, selvittää käyttäjien toiveet ja virittää tulovirtojen lähteet kunnollisella pohjatyöllä ja harkiten. Pidän tätä hyvänä asiana, vaikka sitten jouduttaisiinkin odottelemaan asian näkymistä niin sanotusti viivan alla jonkun aikaa. Lisäksi Facebookin yhteydessä, siis kun puhutaan ihan peruspalvelusta itsessään, unohdetaan usein mahdolliset kehityskohteet kuten vaikkapa ihan hyvään nousuun päässyt markkinapaikka. Tuosta työnvälityksestä en itse tiedä, olisiko se vasta Pohjois-Amerikassa käytössä? Samoin tuleva deittailuaspekti voi toimia tai sitten, mutta joka tapauksessa pidän hyvänä eri asioiden kokeilemista. Implementoidaan sitten loppupeleissä vain ne jutut, jotka toimivat ja joita käyttäjät haluavat käyttää.

"But in Instagram, instead of focusing on communities, we're very focused on helping you explore your interests. So this will take the form of IGTV, which I'll discuss more in a minute, plus new shopping experiences and really building out Explore. These areas have huge potential for serving our community and a lot of potential for businesses as well. For example, Explore is already about 20% of the time that people spend in Instagram. But unlike feed, we haven't built any ads experience for it yet, so that's an opportunity."
Mark Zuckerberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

Tämä IGTV:n sekä mainostajien ja myyjien kunnollisen integroinnin Instagramin sisälle näen itse ehkä potentiaalisimpana kehityskohteena Facebookin osalta. Tähän on vaikea lisätä tällä erää oikeastaann muuta kuin että potentiaalia riittää ja se toki pitää saavuttaa. Pelkät kauniit sanat ja lupaukset ruusuisesta tulevaisuudesta eivät kanna mihinkään, jos toteutusta ei saada toimimaan ja/tai jos käyttäjät eivät innostukaan palvelusta.

"At this point, Watch has really hit its stride and it's growing incredibly quickly, about 3x in the last few months in the U.S. alone. IGTV is still earlier in its development, but I think we have a good sense of how to make it work as well. To be clear, these services are still well behind YouTube, which is our primary competitor in this space, but they're growing very quickly."
Mark Zuckerberg, Facebook Q3 2018 Earnings Call Transcript

Zuckerberg puhui itse asiassa yllättävän paljon videoihin liittyvistä ajatuksista, tulevaisuuden mahdollisuuksista ja haasteistakin. Kannattaa lukea tarkemmin tuo call transcript, jos asia kiinnostaa. Tuossa ylempänä merkkasin tuon yhden lauseen ja sitä pitää korostaa huomattavasti enemmän eli sanoisin, että kaikki muut videopalvelut ovat tällä hetkellä valtavasti YouTubea (NASDAQ: GOOGL) perässä ja on hyvin mahdollista, että se on jo saavuttanut markkinajohtajan aseman, josta sitä on vaikea kammeta. Tai päästä edes riittävän lähelle saavuttaakseen jonkinlaisen kakkosaseman. Kuten Zuckerberg itsekin totesi, niin Facebookin ja Instagramin osalta videoiden tietynlainen sosiaalisuus eli saadaanko niihin mukaan joku toimiva ja kätevä sosiaalinen aspekti, josta käyttäjät pitäisivät, voi nousta ratkaisevaksi tekijäksi. Mahdollisuuksia ja haasteita siis riittää.

https://investor.fb.com/investor-events/event-details/2018/Facebook-Q3-2018-Earnings/default.aspx
Nappasin tämän kuvan tähän, koska kaksi asiaa tässä kiinnosti minua eniten. Ensiksikin firma on panostanut vuoden takaiseen verrattuna lähes 2x määrän rahaa capexiin eli käytännössä investointeihin ja siten siis edelleen muun muassa tietoturvan parantamiseen normaalien konesalitoimintojen ja infran lisäksi. Tämä kannattaa suhteuttaa kvartaalin talouslukuihin niitä vertaillessa. Samaan pakettiin menee myös tuo toinen merkkaamani kohta eli henkilöstönkin määrä on lähes tuplat vuoden takaiseen verrattuna. Ei ihan pikkujuttu kun miettii sen aiheuttamia kuluja yritykselle.

Kokonaisuudessaan sanoisin, että tämä Q3:n tulos oli aika odotetunlainen, mutta pidin itse sekä Mark Zuckerbergin että Sheryl Sandbergin kommenteista tulevaisuuden näkymien osalta. Tämä kaikki tulee kuitenkin viemään aikaa ja on enemmän kuin todennäköistä, että ensi vuosikin menee vielä tässä samassa "rumbassa". Olisin myös voinut lainata useammankin kohdan tuosta call transcriptista, mutta en nyt viitsi tästä lyhyeksi tarkoitetusta katsauksesta liian pitkää tehdä ja varmasti asiasta kiinnostuneet lukevat sen muutenkin omatoimisesti.

[ disclaimer: oraakkelin salkussa on (pitkällä sijoitusajalla) Facebookin (NASDAQ:FB) osakkeita ]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti