08 marraskuuta, 2018

Lisää leipää salkkuun?

Jenkkisalkkuni yksi vanhimmista sijoitusista, Flowers Foods, Inc. (NYSE:FLO) petti taas kerran. Tänään torstaina 8.11.2018 julkaistu Q3:n tulos ei heppoinen ollut. Toki tällä sektorilla muillakin yrityksillä on mennyt viime aikoina huonohkosti, tuotantokustannukset ovat nousseet, palkkakustannukset kasvaneet, raaka-aineiden hinnat ovat koholla ja muitakin haasteita tuntuu olevan.

"Despite progress on our strategic priorities, we are not satisfied with our performance this quarter. We continue to face a challenging operating environment that impacted our third quarter financial results and our full-year outlook. Sales in the quarter were down, compared to the prior year, due to expected losses of low-margin foodservice business, lower hurricane-related volumes, and disruptions related to inferior yeast. We expect these headwinds to be transitory. Also impacting results in the quarter were inflationary cost pressures from commodities and transportation. We are working to address these higher costs through pricing actions and our ongoing savings initiatives."
Allen L. Shiver, CEO, Flowers Foods, Inc. Third Quarter 2018 Results

Pidän itse jopa hieman hauskana sitä, että hurrikaani on ollut viemässä firmalta liikevaihtoa ja vaikka siis todellisuudessa se on varmasti vaikuttanut jossain määrin, niin on silti hieman vaikeaa uskoa, että se olisi vaikuttanut niin paljon, että se oikeasti näkyisi kvartaalin tuloksessa. No, mistäpä minä sen oikeasti tiedän. Johto toki positiivista kuvaa maalaa ja uskoo näiden asioiden olevan pääasiassa hetkellisiä, ja toki näin varmasti ainakin osittain onkin. Osaltaan ensi vuoden tuloksen mahdolliseen parantumiseen vaikuttanee heikohkoa tulosta tehneen leipomon alasajo Vermontissa ja toisaalta uuden, tehokkaamman ja teknisesti kehittyneemmän leipomon avaus Pennsylvaniassa. Lisäksi Canyon Bakehouse leipomon osto, jonka pitäisi toteutua tämän hetken suunnitelman mukaisesti Q4:n aikana, parantanee tuloksentekokykyä täyttäen aikaisemmin lähes kokonaan puuttuneen gluteenittomien leipomotuotteiden kategorian Flowers Foodsin portfoliossa. Toki tämä edellyttää sitä, että toiminnot saadaan integroitua onnistuneesti, edellä mainittujen gluteenittomien tuotteiden levitystä saadaan parannettua uusille markkina-alueille ja mahdollisia synergiaetujakin löydetään, joilla muun muassa kustannuksia pystytään laskemaan.
Flowers Foods, Inc. reports third quarter 2018 results
Myynti siis sakkasi kolmannella kvartaalilla, EPS pysyi samalla tasolla kuin vuosi sitten ja koko vuoden (dilutoitu) EPS on nyt laskettu tasolle $0.90 - $0.95 verrattuna aikaisempaan arvioon $1.00 - $1.07. Eihän tätä nyt kovinkaan hyvänä suorituksena voi pitää miltään kannalta katsottuna. Toisaalta jos nyt jotain positiivista yrittää etsiä, niin tunnetuimmat brändit eli Nature’s Own, Dave’s Killer Bread ja Wonder Bread kasvattivat markkinaosuuttaan (tosin jäi epäselväksi, että tarkalleen ottaen missä tai mihin verrattuna?) tälläkin kvartaalilla.

Kurkistetaan sitten vähän tarkemmin Flowers Foodsin tuoteportfolioon ja lyhyesti toimintaan yleisestikin (alempana olevat kuvakaappaukset: https://www.flowersfoods.com/~/media/Files/F/Flowers-Foods/documents/Flowers-Foods-Investor-Fact-Sheet).


Flowers Foods on USA:n toiseksi suurin leipomotuotteiden valmistaja ja markkinoija, jolla on 18 osavaltiossa yhteensä 47 leipomoa. Työntekijöitäkin on lähes 10000 ja yrityksen tuotteet saavuttavat 85% Yhdysvaltojen asukkaista. Karttaa katsomalla selviää, että leipomot sijaitsevat pääasiassa itärannikon suunnalla. En itse toki ole näitä tuotteita koskaan kaupasta ostanut tahi maistanut, mutta pienen googlailun perusteella selviää, että tuotemerkit ovat ilmeisen tunnettuja Yhdysvalloissa.

Flowers Foods julkisti tosiaan myös samalla kertaa ostaneensa vuonna 2009 perustetun Canyon Bakehouse leipomon, joka keskittyy gluteenittomiin leipiin ja leivonnaisiin. Materiaalin mukaan kyseessä olisi USA:n toiseksi suurin gluteenittomien leipomotuotteiden valmistaja, jolla on ~200 työntekijää ja 21 erilaista tuotetta valikoimassaan, mutta tässä pitää samalla myös muistaa toki yrityksen oma arvio ensi vuoden myynnistä, joka on reilusti alle $100 miljoonaa dollaria, eli ei tämä tule vielä vähään aikaan näkymään merkittävissä määrin Flowers Foodsin tuloksessa. Näen tämän itse kuitenkin nimenomaan tuoteportfolion laajentamismielessä hyvänä hankintana ja pienenä rahallisena riskinä joka tapauksessa.

"They (Canyon Bakehouse) have great products, a talented team of employees, a state-of-the-art gluten-free bakery, and a brand with an enthusiastic fan following. We see opportunities to leverage Flowers Foods' distribution network and retail partnerships to drive growth by bringing Canyon Bakehouse products to more consumers across the country. We look forward to welcoming Josh, Christi and the rest of Canyon Bakehouse's employees to the Flowers team."
Allen L. Shiver, CEO, Flowers Foods, Inc.


Yleisesti ottaen Flowers Foodsin tulevaisuutta on tällä hetkellä vähän hankala arvioida, mutta jostain syystä uskon kuitenkin vielä siihen, että käynnissä olevat muutokset saadaan vietyä onnistuneesti maaliin ja että kelkan suunta kääntyy tulevaisuudessa (tosin ei välttämättä vielä ensi vuoden aikana). Lisäksi leivän kulutus ei koskaan tule loppumaan, vaikka vähähiilihydraattiset dieetit välillä aina innostavatkin kansaa vähentämään leivän kulutusta.

Olen tässä nyt pitkin päivää pohtinut sitä, että nappaisinko pienen siivun lisää tätä salkkuun? Tällä erää päätin kuitenkin pysyä sivuraiteella ja jättää osakeiden lisäostot väliin, varsinkin kun dippi jäi yllättävän laimeaksi.

[ disclaimer: oraakkelin salkussa on (pitkällä sijoitusajalla) Flowers Foodsin (NYSE:FLO) osakkeita ]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti